retailverlichting-het-lokaas-voor-jouw-klanten

Retailverlichting: het lokaas voor jouw klanten

COVID-19, quarantaine, lockdown. Het zijn misschien wel de meest gebruikte en invloedrijke woorden in 2020. Maar wat brengen ze teweeg? Een enorme boost in de E-commerce en een zware domper voor de fysieke winkels. Toch mogen we niet bij de pakken blijven zitten. Zie het als een opportuniteit om extra aandacht te besteden aan de grootste troef van fysieke winkels: shopping experience. Hoe? Met verlichting natuurlijk.  

E-commerce vs. fysieke winkels

De coronacrisis vraagt om steeds strengere maatregelen om de verspreiding van het virus te beperken. De sluiting van niet-essentiële winkels voelde dan ook aan als een klap in het gezicht voor de uitbaters en het personeel. De ‘Blijf in uw kot’-uitspraak werd de nieuwe realiteit: consumenten vermeden winkelstraten en zochten massaal hun toevlucht in online shopping. Zo heeft Bpost tijdelijk 2.000 extra medewerkers aangeworven om het succes van E-commerce te kunnen bijhouden. Kortom, E-commerce ‘boomt’ en fysieke winkels botsen. Toch is er sprake van een lichtpuntje (😉) voor winkeluitbaters. Consumenten zijn de lockdown beu en staan alvast te popelen om offline te shoppen en de gezellige sfeer op te snuiven. Daarom is het belangrijk dat je nadenkt over hoe je de consument naar jouw zaak lokt nu de winkels weer open mogen. Bij de voorbereiding op de heropening van jouw winkel of zaak doken er vast een heleboel vragen op: hoe en waar presenteer ik mijn producten? Welke look-and-feel geef ik mijn winkel? Wie is mijn ideale klant en hoe ga ik deze klant bereiken? Maar heb je ook al een plan bedacht voor jouw lichtconcept?     lichtideeën    

Lang leve licht

Je dwaalt rond in een winkel en plots valt je oog op die ene horloge, dat paar schoenen of de handtas waar een spotje op schijnt. Herkenbaar? Dat is precies wat juiste verlichting doet. Het is een gids doorheen jouw winkel. Als (startende) ondernemer sta je misschien niet direct stil bij het belang en de mogelijkheden van verlichting voor jouw winkelinrichting. Verlichting heeft meer in zijn mars dan enkel zijn functionele rol: licht geven. Een doordacht lichtplan stimuleert de verkoop, versterkt de identiteit van jouw winkel, bevordert je positionering t.o.v. concurrentie en creëert een interessante beleving voor de consument. Wil jij de consument naar jouw winkel lokken? Zorg dan voor een aantrekkelijk ingerichte en goed verlichte etalage. De etalage dient als blikvanger voor passanten en moet hen overtuigen om jouw winkel binnen te stappen. Voor een ideale etalageverlichting hou je rekening met de stand van de zon en daglichtinval. Hoe meer daglichtinval, hoe meer kunstmatige etalageverlichting je nodig hebt om producten tot uiting te laten komen en spiegeleffect tegen te gaan. In de avond en tijdens wintermaanden zwakt het daglicht af en pas je de verlichting hier best op aan. Bij onvoldoende verlichting denkt een consument al gauw dat de winkel gesloten is. Heb je al eens geëxperimenteerd met verschillende lichtkleuren om de nieuwsgierigheid bij klanten te vergroten? Zo kan je inspelen op bepaalde thema’s: rood licht tijdens Valentijn, wit licht in de winter en een frisse groene of gele kleur voor de lente. De mogelijkheden voor etalageverlichting zijn eindeloos. Qlight zoekt samen met jou de beste oplossing voor jouw retailverlichting. Wil jij de consument langer in je winkel laten vertoeven? Verlichting kan de looproute van de klant beïnvloeden. Als de retailverlichting goed gepositioneerd is, wandelt het winkelend publiek bijna vanzelf langs alle producten. Lichtlijnen tussen rekken en schappen sturen de klant een bepaalde richting uit. Accentverlichting zet een product extra in de kijker. Verticale verlichting op de wanden doet jouw winkel ruimer lijken. Wist je dat consumenten meer tijd in bepaalde ruimtes van jouw zaak spenderen waar de verlichting warmer is? Dit is bijgevolg positief voor de verkoopcijfers. Daarnaast heeft de klant nood aan een duidelijke kleurweergave. Wat we hier precies mee bedoelen? Wel, met de juiste keuze in retailverlichting breng je een warme lichtkleur in je winkel en tegelijk zorg je ervoor dat wittinten extra wit lijken. Onze favoriet? De Fortimo Premium White LED.  

Focus op winkelbeleving

  Retailverlichting   E-commerce mag dan wel in opmars zijn. Toch hebben fysieke winkels iets waar ze enorm mee kunnen uitpakken in tegenstelling tot online winkels: shopping experience. Bij online shopping wordt er slechts één zintuig geprikkeld en dat is het zicht. In een winkel kan de consument een product écht beleven: het vastnemen, van dichtbij bekijken en in sommige gevallen zelfs ruiken of proeven. Zeg nu zelf, hoe geweldig is dat? Wat wij, bij Qlight, nog véél toffer vinden is dat verlichting bijdraagt tot een uitstekende winkelbeleving. De juiste keuze in verlichting brengt veel voordelen met zich mee: je product verkoopt vanzelf, je product is meer attractief, je creëert een extra beleving en klanten worden kopers die sneller terugkeren naar jouw winkel. Ons advies? Speel met je verlichting en switch op de juiste plaatsen in je winkel tussen algemene verlichting, accentverlichting en sfeerverlichting.   Wens je dat wij ons licht laten schijnen op jouw lichtconcept? Geef een seintje. We accentueren jouw producten en de architectuur van het pand op een stijlvolle manier. We brengen de juiste schaduw aan op de juiste plek voor een dynamisch resultaat. Qlight denkt graag met je mee over een prachtig lichtconcept dat aansluit bij jouw bedrijfsidentiteit.

Ons licht laten schijnen op jouw project?

Laten we eens afspreken!
Email ons +32 11 75 88 38